Wednesday, July 14, 2010

Chinese Cinderella

untuk pengetahuan sesape yg taktau lg...aku ni sebenarnye suka dan minat membaca novel...tak kisah novel ape2 pun...novel remaja, cinta, penyiasatan pun aku belasah...kalu english aku bc gak tapi cr bahasa2 yg mudah...bkn ape...kalu bahasa yg susah alamatnye samada amik masa yg lama tuk aku habiskan ataupun tak habis baca...hahaa...

anyway aku nak cte psl novel yg br aku bc last week...Chinese Cinderella from Adeline Yen Mah...novel ni cikgu bg pinjam...masa dia bg novel ni dia ckp yg novel ni sedih gak kalu baca...dlm ati aku "eleh, takde maknenye nak sedih..skali aku baca btl2 la sedih...cume serius aku ckp aku tak nangis k...novel ni ditulis berdasarkan pengalaman sebenar penulis sendiri...tentang beliau yg dianggap pembawa sial kerana ibunya yg mati ketika melahirkan beliau...dr kecil disisihkan dr keluarga...tentang kuasa ibu tiri yg mengawal pergerakan keluarga....bagaimana beliau dihantar ke sekolah yg berada di dlm kawasan peperangan...dan berbagai2 lagi dugaan dan cabaran yg beliau hadapi...namun semuanya menguatkan lagi semangat beliau untuk berjaya dlm hidup...aku terpikir bagaimana kalu aku yg berada di tempat beliau...bermcm2 kemungkinan yg boleh berlaku...namun alhamdulillah...aku dilahirkan dlm keluarga yg sederhana dan penyanyang tanpa mengira sesiapa...

3 comments:

norwyn rahman said...

well, i told u already. the book definitely will touch your heart...anyway, keep on reading it and u will realise how hard life it is 4 certain people in tis world.we are very lucky as we do not have 2 face the challenges like the author herself.

wegreentheearth said...

finished the book already...
kena kuatkan semangat walau apapun cabaran yg dtg...
coz susah2 kite masih ade lgorg yglebih susah dr kite...

norwyn rahman said...

i totally agree with you, abg...
cayok2!!!
life is meaningless if we do not face challenges..
with challenges, we will be stronger to face the upcoming days in our lives...