Saturday, January 24, 2009

lower back pain

saya dah mengalami sakit belakang dari awal pengajian di peringkat sarjana muda lagi. ketika mengambil kursus outdoor, ada yang perasan ketika di store saya menahan sakit. ketika xpdc berkayak saya memang tak boleh duduk lama. ada masa sengaja capsize sebab tak tahan sakit. ada masa sempat berbaring atas kayak. semuanya sebab nak melegakan kesakitan yg dialami. tetapi sebab minat kepada bidang rekreasi, buat juga untuk kepuasan dan pada masa tu of course untuk markah. hahaa...
ketika cuti semester, memang dah menjadi rutin anak kampung tolong mak bersihkan kebun. meracun, menebas semuanya saya buat. nak dijadikan cerita satu pagi tu saya pun pegila meracun rumput. pakai tong racun yang galas kat belakang mcm beg tu. tong ni main pam pakai tangan. bukan pakai mesin. habis keje pagi tu, balik mandi bersihkan badan semua. ketika nak angkat gayung tu terus sakit yg memang teramat sangat datang menyerang. mengaduh jugak la dlm bilik air. mak dengar terus tanya "kenapa?". saya pun buat2 mcm takde pape yg berlaku jawab, "takde pape, saje je". tapi kuar2 bilik air mak tanya lagi "ko ni kenapa? jalan dah mcm perempuan dlm pantang je". masa tue memang taktau nak ckp mcmana sakitnya. sampai ke malam, baring je dlm keadaan meniarap. berjalan mcm kena grind je lower back nie. kalau penat telentangkan badan tapi kat lower back alas bantal bagi tinggi. baru lega skit. mlm tue abang yg baru balik keje hantar pegi klinik. bukan kate back pain je, tekanan darah pun tinggi giler. kena bebella dengan doktor. nak2 pulak dia tau saya nie belajar kat Fakulti sains sukan. patut lagi tau la exercise2 ni sume dari dia. hahaa..free je kena bebel. eh tak jugak. msuk dlm consultation fee kot.
2,3 hari lepas, sakit tu datang semula di kala saya baru memulakan latihan untuk ke Gunung Kinabalu bulan depan. nak taknak saya kena wat regangan untuk mengelakkan sakit tu menyerang semula. harap2 sakit ni tak menyerang lagi dan tidak memberi masalah ketika trip ke Kinabalu tersebut dan juga dalam aktiviti seharian saya. insyallah.

4 comments:

Lennyek said...

abg mus,better pg xray ur lower back..tkut jd cm bk kte je..die cm abg mus la,wat keja mcm2..

kite sarankan,time abg mus training n bila naik kinabalu nanti,abg mus pkai bngkung..to sapport ur back..better start from now..

Ahmad Firdaus Ibrahim said...

tak pa la mus, at least ko dah rasa mcm mana pompuan ngandung. Seksa kan?

hijau bumi Tuhan... said...

loh, pulak...


salam perjalanan...

wegreentheearth said...

thanks lenny..
atas saranan yg diberikan...
ustad...
aku baru je rasa...
n tak lama...
ko tu hari2 menanggung...
seksa betul kan...
brape bulan dah?